Too long, too much ;D

Hej hopp på er där ute i solen!! Jag hoppas att alla har fått chansen att spendera lite tid ute i det fina vädret de här två dagarna! Här i Skåne har det iaf varit uunderbart! Igår fotograferade jag och far solnedgången klockan halv tio!! Halv tio i maj månad!! :D Dagarna har verkligen blivit ljusa länge nu! :)

Tre bilder från solnedgången! Jag och far tog en mc-runda till Malmö igår och vi stannade till vid Öresundsbron för att få solnedgångsbilder ^^

OBS som vanligt att bilderna är av halvkass kvalité ;) Jag önskar ständigt att min kamera var något nyare. Jag vet att man sällan ska anklaga de tekniska prylarna men min gamla modell (Nikon D50) klarar verkligen inte av att höja ISOT överhuvudtaget utan att det blir brusigt och fult! Jag var på en fotomässa nyligen och jag diskuterade ISO med några av de som ställde ut. Mannen nästan skrattade åt mig när jag nämnde att jag har en D50 :P Han menade att det är en enorm skillnad på ISO-kvalitén på nyare kameror och på min D5O. Jag fick testa några av de nyare kamerorna han hade och wow! Vilken skillnad! Och då hade vi satt upp ISOT på det högsta (som ska ge mest brus)! Inte ens det högsta ISOT kunde nå den brushet jag får bara jag ökar med ett steg!  Jag undviker ju att använda blixt som pesten så att fotografera är inte lika kul längre :P Iaf inte med min utslitna PRO:are till kamera ;D

Detta är kanske inte en intressant bild med utan förgrund eller något annat som bryter av men jag gillade nyanserna av himlen :)


Jag känner verkligen en sorts lyx att vara ledig under dessa soliga varma dagar! Under denna -halva- vecka har vi utsatt tid för att göra hemtenta vilket betyder att vi inte behöver åka in till skolan. Eftersom jag såg till att få min tenta klar redan i helgen har jag tre soliga dagar då jag bara behöver ligga ute i trädgården och gassa i solen!! Perfect timing!! Egentligen skyndade jag med min tenta för att få tid till körlektioner men det fina vädret var en klar bonus!! Nästa vecka lär dock vara en pain in the *** för då är det den sista uppgiften för kursen/terminen som ska göras! Det är den sista veckan av skola dessutom ;)

Några somriga bilder från trädgården! Jag hoppas att det kommer fler med tiden! Tyvärr känns det som att det varje år blir bilder på samma saker x)


En annan somrig bild men tagen med mobilen :)


Hemtentan i filmvetenskap var klart lättare än vad jag hade förväntat mig! Det enda vi behövde göra var att skriva kort om hur man skiljer en filmgenre från en annan enligt författaren och sedan skulle vi välja en film och analysera den utifrån dess genre. Jag valde The Omen (originalet). Därefter skulle vi välja två olika filmriktningar och skriva vad som var speciellt med dem, vilka filmskapare som varit betydelsefulla och vilken betydelse filmformen har haft på respektive land. Av de fem olika riktningarna vi kunde välja mellan valde jag italiensk neorealism och sovjetisk montage-film. Det betydde dock att jag behövde beskriva Italiens och Sovjetunionens samhällstillstånd under och efter andra världskriget och dessa länder har jag väl inte riktigt satt mig in i tidigare. För övrigt har vi redan gått igenom dessa fem filmriktingar tidigare så detta kändes mer som en recap.

Jag måste ösa ur mig min entusiasm kring övningskörandet haha x) I lördags fick jag äntligen köra på min efterlängtade motorväg mot Malmö (körde dock av i Oxie och Svedala) !! X) Förvisso bara privat men ändå! Jag har kört en massa på sträckan till Ystad som då är europaväg (om man inte tar kustvägen) men det är ju först från Svedala som den riktiga motorvägen börjar (och först såklart motortrafikleden). Egentligen tycker jag inte att det var någon större skillnad på vägen till Ystad och motorvägen, bara same shit, different name men det var ett stort steg att köra förbi motorvägsskylten X) Feels gooood!

Btw - ett år senare och min teoribok är inte sig lik :P Minst 90 sidor som inte sitter ihop och x-antal kafferingar x) Om det inte framfick tillhör sidorna på bilden alltså samma bok hehe. Jag som hade hoppats på att få sälja den eller lämna över den till någon annan behövande x)



Med läraren går det nog framåt också. Under förra lektionen sade hon att vi nog lär lägga två lektioner till på stadstrafik och sen övergå till de större landsvägarna.  Nu vill hon att jag ska försöka att inte prata under körning x) Jag berättar ju fortfarande vad jag tänker göra och varför. Jag lär nog behöva silvertejp under de kommande lektionerna :P Men nu efter så mycket slit med stadstrafiken börjar jag äntligen se ljuset i tunneln!

Jag hade lektion idag och jag har en imorgon så vi får se om det blir fler därefter men jag hoppas få komma vidare :P Vi tränade en massa fickparkeringar idag och vi har ju knappt tränat det och det märks :P För övrigt är jag helt ok med parkeringar och vändningar men fickparkering är lite too much :P Sedan är det det här med att hålla tillräckligt hög hastighet x) Förutom ute på landsvägarna där jag trycker gasen i botten har jag en tendens att gå ner i hastighet och det kvittar om det är vid områden med högerregel eller huvudled x) Nu har det tyvärr inte längre att göra med att jag inte har tillräckligt med uppsikt eller rörlig blick för att köra snabbt nog, jag bara glömmer att gasa helt enkelt x)

Jag avslutar här med en bild på vår fyrbenta vän :) Lucky har blivit av med sin bilskräck och sitter gärna i framsätet trots att jag sitter framför ratten ;D Nu är vi på väg till skogen för att gå en härlig promenad ^^) Idag var där riddarspel igång så Lucky fick titta på ovanligt stora hundar - dvs hästar i vår värld ;D




Mottagna kommentarer

Tänker du på något som du inte kan släppa? Livet är för kort för att sitta och grubbla. Skriv något :)

Skriv ditt namn här:
Klicka här för att bli ihågkommen

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0