Matschema: Ipren, Penicillin och en massa smoothies



Bildkälla

Motherf*cking aptandvärk :P Jag tog det stora steget och bokade tid hos tandläkaren igår. Jag fick tid samma dag. Jag har inte varit hos tandis på minst 2 år faktiskt :P Jag har inte velat offra mina körkortspengar på tänder som alltid har skött sig. Det största "ingrepp" i tandväg jag har fått är när tandläkarna har plockat bort tandsten.

Nu i ca 1-2 år har jag dock haft en visdomstand som har jobbat sig uppåt, mer eller mindre smärtsamt. Jag har hela tiden sagt att inget ska göras förrän jag har fått mitt körkort. Då kan jag, om det finns några ören kvar, betala för en tandläkartid. Tyvärr fick jag igår gå mot denna pricip och alltså boka en akuttid. :P I en vecka har jag haft mer besvär än vanligt med tanden och igår morse hade jag mkt smärta och svullet tandkött. Jag hade inte fått någon sömn i heller denna natt.

Väl hos tandis var det spolning kring visdomstanden som gällde. Lite koksaltlösning och lite Corsodyl (munhålegel). Före besöket kan jag väl säga i efterhand att jag inte hade så ont för jag har nog aldrig känt smärta förrän efteråt och än idag, dagen efter. Jag kan ärligt säga att jag stortjöt väl hemkommen, vilket inte är vanligt. Jag tycker det är märkligt för själva spolningen kändes knappt men det måste ha varit för att hon hade varit nere och rotat i mitt ömma tandkött :P Hur f*n ska det gå när tanden väl dras ut om det blir aktuellt?? Har jag inte högre smärtgräns än så gällande tänder?

Det var väl en kombination av extrem tandvärk och huvudvärk samt att högra halsmandeln (samma sida som tanden) också hade svullnat upp enormt samt att högra örat värkte. Jag tar en massa Ipren nu (och några ggr har jag istället tagit två panodilbrus för att öka styrkan) och jag ska ta penicillin tre gånger om dagen. Och borsta området med mycket Corsodyl. Men suck, två dygn har snart gått och det känns som att allt svullnar upp mer och mer. Idag kan jag inte äta en jordgubbe då jag inte kan gapa tillräckligt. Och jag kan inte svälja ordentligt utan att det gör ont för jag kan inte stänga munnen helt (vilket inte gick igår heller). Att äta fast föda är omöjligt. Jag dricker en massa smoothie och äter Risifrutti. Dumma dumma svullnad och infektion!

Så här upplevdes tanden innan tandköttet svullnade upp helt. Som att den växte ut i kinden istället för "fram eller bakåt". Retardish teckning gjord i Photoshop x) Det gråa till vänster är också en visdomstand. Den hade jag egentligen oroat mig mer för då den verkar växa "utåt" men den känns än så länge inte.




Mottagna kommentarer

Tänker du på något som du inte kan släppa? Livet är för kort för att sitta och grubbla. Skriv något :)

Skriv ditt namn här:
Klicka här för att bli ihågkommen

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0